Lars-Göran Dahlströms Resa

Kl 08.30 lämnar vi( Bosse och jag) bryggan och vår resa har börjat. Blå himmel och 4-5 sek/m. Vi har siktet inställt på Sandvik. Skönt att vara iväg.27/5

Äntligen har vi kört under Ölandsbron. Hela dagen har vikämpat mot vågorna 13 sek/m 16 i byarna.29/5

Nu ligger vi i Kalmar hamn och vilar upp oss efter gårdagens jobbiga tur. Någon segling blev det inte tal om i den grova sjön. Elva timmar från Sandvik till Kalmar, det kommer man inte med i Guinness rekord-bok på. Här är båtmässa och vi ligger mitt bland alla miljonbåtar, en härlig kontrast. Vi blir kvar här tills vi får bättre vindar. Min Goa kusin Gunilla kom med en god middag.

Lämnat Kalmar och är nu i Kristianopel. Seglingen började bra med västlig vind men den drog över till syd så de sista timmarna blev jobbiga. Knorrs köttsoppa smakade bra när vi kom fram.1/6

Bosse vid rodret när vi lämnar Kalmar.

Idag har vi gått vidare till Karlskrona. Snäll vind i början då den var emot, men från Utlängan där leden in till Karlskrona börjar fick vi den med oss så det blev fin segling hela vägen. Skönt att höra bofink och näktergal kvittrafrån öarna. Tar en promenad till min kusin Gunnel där vi bjuds på en god landgång.. I morgon varnas för kuling så vi ligger kvar, jag ska bara upp i masten och fixa VHF-antennen som lossnat.2/6

Har haft liggedag i K-krona. Det blåser 16-18 SEK/m syd och då är man dålig sjöman om man ger sig ut i sådant väder. Det räckte med att bli upphissad i masttoppen och fixa VHF-antennen. Vi får se om vi kan gå vidare i morgon, tror knappast det.3/6

Promenad på Hanö. Näktergalningarna spelar som besatta, säkert 15 på en gång. 5/6

Bönsäcken med engelska kyrkogården i bak-grunden. Bosse på bönsäcken.

Gick från Hanö 07.30. Hanöbukten levde upp till sitt dåliga rykte. En jäkla sjö, krabb och hög och vi har fullt sjå att hålla i oss. Nu är vi i Simrishamn och vi tar nog ett kort ben till Ystad i morgon. På sjön var det kallt så vi fick en riktig värmechock när vi kom i land.6/6

Lämnade Simrishamn på morgonen med kurs Ystad. Lovad vind enl. sjöväder 8-10 blev 14 så det blev en gungig resa, vindriktning sydväst of course. Nu är prognosen nordväst och då kan vi gå mot danska Mön vi får kolla imorgon bitti om det stämmer. 7/6

Nu har jag fått kontakt med ett moln. Från Simrishamn gick vi till Ystad. Månd 8/6 från Ystad till Klintholm på Mön i Dk, en jobbig resa på tolv timmar.

Kl 05.45 lämnar vi Ystad för att komma till Klintholm på Mön i Danmark i skapligt god tid. Vi får västlig vind och det fattas några grader för att få bra segling. Kl 14.00 vrider vinden över mot NW och då blir det bättre men jag stöttar med motorn. Kl 18.00 är vi framme efter 64 sjömil i för det mesta skaplig sjö. Hamnen är fin och här ligger vi bra inatt. Imorgon går vi vidare mot Fehmarn i Tyskland.. 8/6

Möns kritklippor på Møns Klint.

Bosse hissar gästflaggan, Klintholm Danmark på Møns Klint.

Efter flagghissning blev det köttbullar och spagetti och Gammeldansk på Møns Klint.

Tisdag, fortsätter mot Gedser och, halleluja undrens tid är inte förbi, vi får segelvind. Sakta går det men vi har ingen brådska. Vi får sällskap av lekfull tumlare, han är precis intill båten och är med en lång stund.Onsd 10/6.

Mot Fehmarn, den sjätte etappen som är just 35 sjömil lång. Bra planerat. Idag är havet som en spegel och våra två hjälpredor Hjalmar och Helmer sköter båten. Båtfolket förstår vad jag menar. Idag dyker sex tumlare upp men de bara passerar. Vi har nu varit ute i två veckor och vi går på krog och äter gott. Jag tänker ändå på min livskamrat, det är fyra år sedan hon gick bort.

Då är vi ifatt, idag har vi ankommit Kiel. Inte utan problem,ja inget större det var mest lustigt. Jag tyckte vi kunde gena och gå ifrån leden, det tyckte inte tyska kustbevakningen, vi blev uppropade om att lägga om kursen och blev sedan eskorterade ut till leden. Vi tackade för hjälpen och de önskade god resa.. Vi ligger nu i en marina 500 m från Slussen in i kanalen. Nyss ätit ärtsoppa och Karlshamns punsch. Bilder får komma nästa gång vi hittar WI-FI..11/6

Fred 12/6. Vi går in i slussen i Holtenau och lyfter bara någon dm. Mycke trafik och stora båtar, vi kör tre mil och går in i en naturskön marina. Lördag fortsätter vi hela kanalen ut och slussar ut i Nordsjön vid Brunns-buttel. Just då är det ebb och vi får snirkla runt i sjön en timma innan vi kan gå in i en marina. Då var det ändå bara 1.30 djupt och ekolodet pep hela tiden. Här ligger vi även söndag och idag har vi gått en kort etapp till Otterndorf där vi i morgon mastar av och går seda n in i vår första kanal

En bild på plottern, hade vi inte sett master hade jag aldrig tordats gå in här.

Bara ett dike att köra i.                              Högvatten.

Lågvatten båtarna sjunker ner i dyn. Hamnen i Otterndorf, här mastar vi av.

Tack alla för grattishälsningar. Är i en liten by utmed Kustkanalen. Har haft närkontakt med en pråm men det avlöpte ändå ganska väl. Nu sitter Bosse och jag på en krog och äter gott. Det är långt mellan gångerna jag hittar wi-fi 21/6

Midsommar på Hjuliett.                              Sluss i Ottendorf

Härliga Holland med sina små kanaler.

Nu har vi kommit till Utrecht. Dagens etapp 40 nM var den vackraste hittills en ganska liten kanal som går genom små städer och en härlig bebyggelse utmed kanalen. Koltrasten spelar och storkar seglar över oss. Nu sitter vi och tar EM café latte, båten ligger bland nässlorna ett stycke bort. Vi har c: à 50 mil kvar till Paris. Allt väl.27/6

Har kommit till Veghel inte långt kvar till Mastrich. Rolf Ek har anslutit, trevligt. Temp idag mellan 35-40 gr. Men jag har lovat mig själv att inte klaga på värmen. På radion qwins med Radio Gaga.1/7

Bosse och Roffe mäta och belåtna efter min fiskgryta. Vi är i Weert och i morgon räknar
      vi med att komma till Maastricht. Värmen har varit jobbig idag 37 gr i skuggan i sittbrunnen.2/7

Lång pråm, fick inte rum på kortet

Idag gör vi Maastricht som ligger i Holland och inte i Belgien som jag trodde. Vi passerade gränsen men sen gick kanalen över igen. Har nu fått fatt på kanalkort som räcker till Paris som vi hoppad nå på 8-10 dagar. Allt väl men varmt.4/7

Nu är vi i Belgien!! Gränsen tog en sväng så vi kom ju tillbaka till Holland. Jag köpte kort och frimärke och jag frågade varför det inte var märke från Belgien, hon fick sig ett gott skratt när jag påstod att Maastricht ligger i Belgien. Idag har vi kört på Albertkanalen och genom Liege, en sluss höjde oss 20 meter. Har haft regn och åska, skönt!! Jag tabbade mig när vi satte upp kapellet, stötte till mina glasögon och dom for i sjön. Tur att jag har reserv med mig.5/7

Så har jag då fått kontakt med ett moln. Igår gick vi sista biten på Oisne och kom ut på Seine. Här är det gott om stora pråmar, 200 m långa som lastar 2200 ton!! Vi har ändå turen att få slussa ensamma. Flod
      en går i krokar så det tar hela dagen att komma till Paris. Men vilken härlig känsla att komma hit på egen köl. Eiffeltornet precis intill båten, alla broar och sightseeingbåtar, folk som vinkar för vi är enda fritidsbåten. Så skönt att slussa upp i Port Arsenal mitt i stan. Vi skålar i Maria och Kennets goda rom. Ett delmål är nåt och jag glad,stoltoch tacksam att allt gått bra hittills.16/7

Tre dagar i Paris räcker. Bosse och Rolf mönstrar av och Tommy Larsson från Kalmar ska vara med en vecka. Vi tar oss ut på Seine och efter en dag når vi Canal du Loing. En smal och vacker kanal. En vecka går fort och i Coligny tar Tommy bussen tillbaka till. Det tar två timmar jämfört med en vecka per båt. Jag är nu ensam men det går ändå rätt bra att slussa. En akvedukt på 600 m över floden Loire är ett imponerande byggverk av gamle Gustav, Eifel alltså. Just nu är jag i staden Digoin och här börjar Canal du Center som är sista länken mellan Seine och Saone. Den har 61 slussar, hittills är 223 avverkade.29/7

Har nu kommit ut i floden Saone och staden Chalon. Canal du Centre som mynnar ut här var den vackraste hittills, böljande kullar med vingårdar. Jag cyklade upp till den högsta 521 m och här var en härlig utsikt. Här fanns vinkällare där man kan köpa lokala viner, och det har jag gjort!! Kanske jag fortsätter idag mot Lyon men det är +36 så jag får se om jag orkar.6/8

Har i lugn takt arbetat mig ner till Lyon. Vädret har varit perfekt, molnigt och lite regn emellanåt. Kl ett kom jag till Lyon och ligger nu i en helt ny marina, priset för ett dygn 14 euro!! Då ingår allt, el,vatten,dusch. Jag stannar nog någon dag för här finns mycket att se. I morgon ska jag gå på museum, det är nytt, jag cyklade förbi nyss och det är en byggnad utöver det vanliga. Igår fick jag äntligen fatt på dill, så ikväll blir det laxgryta och ett gott vin.11/8

I fredags kom jag till Valance där jag fortfarande är kvar. Mistralen blåser hårt och gå in i slussar med hård vind i ryggen plus stark medström är ingen bra kombination. I övrigt allt bra.16/8

Bilder från Avignon, några från den berömda bron med en världskänd melodi som jag inte kommer ihåg hur den går.22/8

Igår kom kusin Bosse tillbaka, vi besökte påvepalatset. Där fanns gott om plats för deras fester. Nu ska vi dra vidare, äntligen säger jag.3/9

Fredag 28 aug exakt 3 mån efter start kommer vi ut på M-H. Vi mastar på på lördag, söndag går vi till första hamn Gossier. Natten bjuder på det värsta åskväder jag varit med om, så vi ligger kvar måndag. Tisd vidare till Leucate där Anders båt Anna ligger, det var som att träffa en gammal vän, det är ju båten jag seglat över Atlanten. Igår seglar vi 71 nM det tar elva timmar och nu är vi i Spanien. Åska även i natt men inte så hårt. I morgon går vi vidare mot Barcelona men vi tar det i två steg. 3/9

Igår kom vi till Arenys de Mar 50 min tågresa från Barcelona. En fin liten stad med en säker marina. Jag har bestämt mig för att detta får bli min vinterhamn. Det är 70 landmil till Cartangena och nu börjar det ta emot lite så nu får det räcka. Jag är nöjd med att kommit så här långt. Någon vecka till sedan flyger jag hem till barn b.b och vänner 5/9

Saluhallen är något för gourméer otroligt fint kött och fisk. Inte svårt att göra goda middagar.9/9

På Barcelona AirPort, snart dags för avgång.11/9

Åter i Arenys de mar, en solig dag så det passar att vädra

seglen. 22/10

Bilder från Barcelona.28/10

På Camp Nou och match Barca-Eibar. 78000 på läktarna och en härlig stämning. Att Suarez gör alla tre målen såg inte jag även om jag hade en bra plats. 3-1 blev resultatet men Eibar var inte dåliga. Det var nog bara jag som applåderade när de tog ledningen med 1-0. Alla domslut som gick mot Barca var felaktiga och när en Barca-spelare blev utvisad trodde jag de skulle riva hela stadion.

Har haft två jobbedagar, igår bytte jag olja och filter och kollade impellern. Idag har jag gjort ren hålltanken från toaletten, ett riktigt skitjobb i ordets rätta bemärkelse. Vädret är kanon med sol och c:a 20-22 gr varmt. Har blåst idag men det är varma vindar.

Playan i Arenys de Mar, helt tom i stort sett. 16 gr i vattnet, då badar inte jag frivilligt. 1/11

Slut på det fina vädret, regn och blåst hela dagen. Har jobbat med mitt bildband till föredragen. Mer arbete än man kan tro. Tur att WI FI funkar i båten.Du Maria skulle bli impad om du fick se vad jag kan!!! 2/11

Hög sjö efter stormen i måndags. Har försökt lägga in en video men den vill inte upp till molnet. 4/11